A leggyorsabb út az olvasókhoz: a blog

Akár szakcikkíró vagy, akár regényíró, de lehetsz akár marketing szövegíró is, érdemes blogírással kezdened, amelyet időnként bővíthetsz. Ennek több előnye van.

1.Ismertségre teszel szert. Valamilyen szempontból bekerülsz az olvasók tudatába.

2.Kialakul egy imázsod, ha tudatosan csinálod, lesz valami az írásaidban, ami egy bizonyos olvasói réteget vonz.

3.Ha rendszeressé teszed a blogírást, lesz egy folytonosan visszatérő olvasóközönséged.

Ha rendszeressé teszed a blogírást

Tehát – attól függetlenül, hogy csak valamilyen szakértői státuszt építesz magadnak, vagy olvasókat gyűjtesz új regényedhez – a blog, mint sorozat, ennek az egyik legjobb eszköze.

Több blog, vagy egy blog?

Előfordulhat, hogy több témában, területen vagy jártas, vagy írsz ismeretterjesztő cikkeket és történeteket is. Egy blogot indíts, vagy többet? Bizonyos esetekben – én is csináltam ilyent – lehet egy komplex blogod, ahol többféle érdekes dologgal foglalkozol. Azonban számos szempont miatt, érdemes külön blogot indítani az eltérő területeknek.

Keresőoptimalizálási, egyértelműségi, és célközönség szempontjából jó, ha egy blog, egy adott dologgal foglalkozik. Például ha írsz tudományos, vagy valamilyen szakmai cikkeket, de vannak történeteid is szórakoztatásra, ezek külön blogban legyenek. Ha nem, akkor az olvasóidat megzavarod, mert nem tudnak mit kezdeni veled, ezért sokan odébb állnak.

Nyilván több blog több munka, ellenben több releváns célközönség, és több esély az ismertségre, olvasottságra. Ugyanis minden olvasó fejében a következő játszódik le. Ha olvas tőled néhány cikket – többnyire tudattalanul – egy képet alakít ki magában rólad, s mindig ehhez kapcsol. Ezért jobb, ha a különböző témáid, vagy műfajaid olvasóit máshol „fogadod”.

Legyél tisztában az „online alapokkal”!

Az elmúlt években – miközben magam is 10 blogot indítottam, egészen eltérő témákban – számos blogot vizsgáltam meg, az alig ismert ingyenes tárhelyűektől a saját tárhelyen levő, profi blogokig. Tudod mi az, ami a legjobban meglepett?

Magamból kiindulva, azt gondoltam, akik blogot írnak, tisztában vannak a blogírás és az internetes jelenlét legtöbb tényezőjével, vagyis a sikeresség alapjaival. De rádöbbentem, hogy – néhány igazán kiváló blogot leszámítva – a többségnek fogalma sincsen erről, vagy csak idább-odább hallott néhány dolgot.

Nem kell, hogy szakértő legyél keresőoptimalizálás, online marketing, weboldalszerkesztés, vagy a közösségi média menedzselésében, de nem árt, ha ezeknek ismered az alapjait.

Legyél tisztában az online alapokkal

Nézzünk csak néhány apróságot. A keresőoptimalizálás ma már a Google jóvoltából más, mint évekkel ezelőtt, hiszen a tartalom mindennél fontosabb. De ettől függetlenül megmaradtak alapvető dolgok, amik számítanak.

Például a címeid utaljanak arra, amiről szó van a bejegyzésedben. Ne legyen olyan semmitmondó, mint például „elemzes01”, „bejegyzes15”, „olvasmanyaim07”. Ilyenekre senki sem keres a Google-ben, másrészt tartalmilag semmit sem mond.

Ugyanakkor ott van a másik véglet, a rendkívül feltűnő, meghökkentő, vagy figyelemfelkeltő címek. Egyértelmű ezek célja, hogy minél többen megnyissák. Csakhogy pontosan mi a célod a cikkeiddel, egyáltalán a blogoddal? Ha valaki rákattint, mert kíváncsi, de aztán gyorsan odébbáll, vagy nem ért egyet, ezért elkezd vitatkozni, lehúzni a blogod, esetleg a cikk alapján villámgyorsan bekategorizál egy skatulyába, jó e az neked?

A legrosszabb, hogy számos egyszeri látogatót kaphatsz, akiket csak felcsigázott a cím témája, de többet nem térnek vissza. A blog és cikkírásnál ugyanúgy érdemes stratégiát alkalmazni, mint minden másnál. Hogy hogyan futtasd fel a blogod, sok ötletet találhatsz a cikk végén említett e-bookban.

Könyvírás blogban?

Ha könyvet írsz – különösen ha egy regényről van szó – akkor az egyik legjobb út előzetes olvasók szerzésére, ha részleteket jelentetsz meg blog formájában. Persze lehet azt is tenni, van is erre példa, hogy valaki egy teljes történetét (kisregényét) közzéteszi a blogjában. Mindezt azzal a céllal, hogy megszeressék az írását, s a későbbi megjelenő könyveihez kedvet csináljon.

Ennek megvan az a hátránya, hogy olyanokat (is) vonz, akik csak ingyen szeretnek olvasni, illetve a szöveget el is tulajdoníthatják (hiába védi alapból a szerzői jog). Ettől függetlenül ez nagyon sikeres is lehet. A másik módszer, ha történetet írsz és részleteket teszel közzé. Itt arra kell figyelni, hogy a történet az előzmények nélkül is érthető legyen, vagy kapcsolódó sorozat, illetve legyen kerek, de ne befejezett.

Ha az olvasó kóstolót kap

A legjobb, ha elég élményt ad, ugyanakkor kíváncsiságot is kelt és az olvasóban vágyat ébreszt, hogy többet is megtudjon. Ezt az elvet alkalmaztam ezen blogom másik kategóriájában, ahol a könyvemből osztottam meg részleteket.

Azt is megteheted, hogy egy-egy novellában, vagy rövid történetben vezetsz fel valamit, amiből regényt, vagy akár sorozatot tervezel. Ugyanez nem csak regények esetén működik, hanem szakkönyvek, vagy ismeretterjesztő írások esetében is. Ugyanezek az elvek érvényesek, az olvasó kóstolót kap, így tudja, mire számíthat, neked pedig több esélyed van arra, hogy az írásod elkel.

Amit szinte senki nem tesz meg, pedig a legfontosabb

Gyűjtsd az olvasóidat kategóriákba! Az olvasóidnak több szintje van. Vannak, akik csak hébe-hóba néznek be hozzád, mert bizonyos fokig felkelti az érdeklődésüket néhány írásod. Mások rendszeresen visszatérnek, mert szeretik a témádat, vagy a stílusodat, vagy éppen amit írsz (a történetedet). Vannak, akik nem csak minden írásodat elolvassák, de ha megjelenik valami tőled pénzért, egyből vevők rá.

Ez most három szint, de ezeket további alcsoportokra lehet bontani. Ha többféle területen, műfajban alkotsz, lesznek kapcsolódási pontok, ugyanis egyes olvasókat szintén több – általad képviselt – terület érdekelheti. Ezekre érdemes odafigyelni, mert ők igazán lelkes olvasóid, akik mellesleg hasonló érdeklődési körökkel bírnak.

Miért lényeges ez a felosztás? Azért, mert a magasabb szinteken levő olvasókkal érdemes többet foglalkoznod, időnként meglepheted őket és ajánlatokat is tehetsz számukra. Ők nem csupán elköteleződöttebbek, de arra is készek, hogy válaszoljanak a kérdőíveidre, felméréseidre, amelyek által sokkal tudatosabban írhatsz, mintha a véletlenre bíznád az egészet.

A lelkes olvasó

Érdemes a kapcsolatot tartani a legmagasabb szinteken levő olvasóiddal, hogy rendszeresen a tudatukban legyél, anélkül, hogy nyomulnod kellene. Ennek is vannak különböző fokozatai a blogon, hozzászólásokon, Facebook oldalon, csoportban, vagy üzeneteken, hírleveleken át.

Amikor már hosszú ideje csinálod ezt, kialakul benned egy érzék, hogy mikor és hogyan érdemes építened, ápolnod a kapcsolatot az olvasókkal. Egy csodálatos dolog ez, mert semmi sem ad nagyobb kedvet és örömöt, mint a lelkes olvasó, aki számára a Te írásod vitt örömet, tudást, motivációt, hasznot, vagy csak szórakozást az életébe.

Természetesen tisztában vagyok vele, hogy sok kérdés felmerülhet benned ezek részleteivel kapcsolatban. Ezért is születtek az alábbi irományok, hogy ezeket megválaszolják.

Hogyan legyen sok olvasód, megtudhatod, ha letöltöd ezt: 10 lépés olvasóid számának megtöbbszörözéséhez

Ha Te többet akarsz, jó sok olvasót, hogy ismert legyél, vagy pénzt keress vele, netán a könyveidet, e-bookjaidat akarod eladni, akkor neked ez való: Út az olvasókig és az eladásig

Neked mik a tapasztalataid? Oszd meg velünk!

A leggyorsabb út az olvasókhoz: a blog
Tagged on:

2 thoughts on “A leggyorsabb út az olvasókhoz: a blog

  • 2017-04-26 at 11:36 de.
    Permalink

    Jó cikk, örülök, hogy megírtad!
    Használom a blogom erre, egy ifjúsági történetem itt kezdtem el írni: talentummobile.hu/kreativitas/tortenetek/186-hivas
    Az olvasók “kategóriákba sorolását”, vagy “szintekre bontását” konkrétan hogyan képzeled el?

    Reply
    • 2017-04-26 at 6:26 du.
      Permalink

      Például ahogy írtam csak olvasó, hírlevél feliratkozó, vagy aki már megvette valamelyik írásom. De más szempontok szerint is lehet, például kiket melyik téma, írás, történet érdekel a legjobban, s őket oda vezetni. De ez rendszeres elemzés és kommunikáció által lesz igazán működő.

      Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

error: Content is protected !!