7 tipp írásaid értékesítéséhez

Még ma is meglepődöm, az új szerzők milyen naivan, jóhiszeműen teszik közzé az írásaikat, könyvüket. Ha még a „régi világban” élnénk, ahol nincsen világháló, s más gyors információs sztrádák, nem csodálkoznék, de így… Szóval jön egy tehetséges új szerző, ír egy könyvet, közzéteszi, vagy közzé teteti, és várja, hogy majd megveszik. Ugye tudod, mi történik? Semmi.

Persze vannak kivételek, vagy lehet, ismerősök vásárolnak, de ez inkább a ritkábbik eset. Az a helyzet, hogy vannak akik egészen ügyesen írnak, és szó szerint sajnálom, hogy nem jutnak el sok emberhez. Tényleg jól írnak, kedvesek, fel vannak dobva, és jön a hideg zuhany, hogy ez nem is olyan könnyű. Ez tizenéves és nyugdíjas korú szerzőknél egyaránt előfordul.




Talán nem szép és nem túl jó dolog, de az íráson kívüli teendők lényegesebb szerepet játszanak abban, hogy mennyien olvasnak, mint maga az írás. Ha most állsz megjelentetés előtt, akkor ezzel a cikkel szeretném felhívni a figyelmedet sok mindenre, amit megtehetsz, és amit érdemes elkerülni. Ha pedig már benne vagy a folyamatban, több műved is elkelt, akkor további hasznos információkkal leszel gazdagabb.

1.Mielőtt nekifogsz, tudd kiknek és mit várnak

A könyvírás hasonló egy vállalkozás indításához, kivéve, ha nem érdekel hányan olvassák, és csak magadnak írod, mert élvezed. Megfigyeléseim szerint azok, akik írnak, nagy részének fogalma sincs, kiknek ír. Tetszik nekik egy műfaj, vagy jó könyveket olvastak belőle, és ihletet kapva, írnak egy jó kis regényt. Szakkönyv íróknál egy kicsit más a helyzet, ők bizonyos fokig tisztában vannak azzal, kiknek is fog szólni.

Az rendben van, hogy regényt írsz, és az is, hogy olyan témában, stílusban, ami tetszik. Ám ez nem zárja ki azt, hogy meghatározd, kiknek fog szólni. Miért fontos ez? Ha majd terjeszted, tudnod kell kiket érdemes megcéloznod, kik azok, akiket a legnagyobb valószínűséggel érdekel. Persze megteheted, hogy utána körbenézel, de ha komolyan gondolod az egészet, már előre tájékozódsz.

Tudod, mit szoktak mondani kezdő szerzők? „Ez a típusú fantasy most nagyon menő, erre bukni fognak.” „Az angol nyelvre mindig van igény, az én szakkönyvemet is meg fogják venni.” „A marketing slágertéma, az én szövegemet, és technikáimat is kapkodni fogják.” Talán nevetsz, vagy szomorkodsz ezek a mondatok hallatán, de tényleg így van, sokan abszolút nincsenek képben.

Naponta egy csomó ember gondol egyet, és nekiáll írni valamit, amiről azt gondolja, majd nagy siker lesz. Magával a beállítottsággal nincs is baj. Sőt, így is kell, pozitív attitűd nélkül eredmények sem lesznek. De ezt egyesíteni kell tájékozódással, informáltsággal, felkészüléssel. Egyébként lehet, hogy álom marad az egész.

Mielőtt nekifogsz, tudd kiknek, és mit várnak

2.Gondolkozz folyamatokban, építs hosszú távra!

Az igazi munka nem az írás után ér véget, hanem akkor kezdődik. Ha csak az írásból állna az egész, az tömény élvezet lenne. Én legalábbis így érzem, mert imádok írni. Ha azonban csak ezzel foglalkoznék, nem mennék semmire, mert az írást el is kell juttatni az olvasókhoz, a megfelelő olvasókhoz, és ami a legfőbb, annak valamilyen hatást kell kiváltania.

Könyvet írsz, blogot vezetsz, szakmai művön dolgozol, vagy értékesítési szövegeket írsz, attól függetlenül egyet tudjál: mi a célja. Egy regénynek is van célja, minimum a szórakoztatás. Ha tudod, milyen hatást akarsz kiváltani és miért, máris egy lépéssel előrébb tartasz.

A műved elkészülte után két dolgot tehetsz. Megnézed, mások mit csinálnak és próbálod utánozni őket, vagy egy eltervezett stratégiát alkalmazol a terjesztésre. Az, hogy Facebookon megjeleníted, célozgatsz rá, vagy ismerősöknek ajánlgatod, csupán kis része az egész folyamatnak. Az eredményesség kulcsa a folyamat szemléletben van, mert az igazi eredmények komolyabb előkészületeket igényelnek.

A rendszeres eladás és az olvasóközönség folyamatos bővülése nem egy kivételes esemény, hanem egy tudatos és tervezett építő folyamat része. Ez tartalmazhat hullám hegyeket és völgyeket, ami biztos, hosszú távon stabilan működik.

3.Terjeszd, mielőtt elkezdenéd írni!

Ez közismert, mégis olyan kevesen használják. Miről van szó? Azzal, hogy az értékesítés, terjesztés már a megírás előtt kezdődik. Azaz mielőtt elkezded írni valamilyen anyagod, például könyved, már felkeltheted az érdeklődést és gyűjtheted a leendő olvasókat. Ezt én is legtöbbször elhanyagoltam, mert nem szeretek olyasmiről írni, ami még nincs is meg. Ma már, amikor ismerem a képességeimet, az olvasókat és hosszú távra tervezek, nem okoz gondot.

Ezt is lehet rosszul és jól csinálni. Mert tegyük fel, úgy döntesz, írsz egy új könyvet. Mielőtt megírod, gyorsan közzéteszed. „Heló, új könyvet írok, várjátok izgalommal!” Szerinted hány embert érdekel ez? Nyilván, ha vannak visszatérő olvasóid, akiknek kellemes, vagy hasznos élményeket szereztél már, egy részük egy kicsit odafigyel. De nem ez a profi megoldás.

Az a leghatékonyabb, ha felméred leendő olvasóid elvárásait, igényeit, s bizonyos fokig be is vonod őket a mű elkészítésébe. Ez egy szakmai, vagy mondjuk önfejlesztő könyvnél könnyebb, mint egy regénynél, de ott is megoldható. Ezzel máris kiemelkedsz az ezernyi mű és szerző tömkelegéből. Ugyanis azzal, hogy arról írsz, ami valakiket érdekel, felkelted a figyelmüket. Ha pedig ők is részt vesznek – vagy legalábbis a gondolataikat, kéréseiket figyelembe veszed – a mű elkészítésének folyamatában, azt a magukénak fogják érezni.

Ha az olvasók is részt vesznek

4.Hirdess okosan!

Amennyiben gyorsabb eredményeket akarsz, konkrétabban el akarod érni a célközönséged, vagy amúgy is vállalkozó vagy, hirdess! Akár azt is megteheted, hogy az egyes bejegyzéseidet a Facebookon, amelyek valamely cikkedre, vagy könyvrészletedre is mutathatnak, meghirdeted pár száz forinttal. Ez nem nagy összeg, mégis új olvasókat szerzel.

Megteheted azt, hogy tesztelés céljából egy megjelent könyvedet hirdeted. Ha kiszámolod mennyibe került a hirdetés és mennyien vették meg, tudhatod, mennyire érte meg. Ez azonban függ a hirdetéstől, attól az oldaltól, ahova kerül a hirdetés után a látogató, és persze a célcsoporttól.

De többet érsz a másik megoldással. Ha Te könyveket írsz akkor is jobb, ha hosszú távon gondolkodsz és inkább olvasókat, feliratkozókat gyűjtesz, mert belőlük lesznek később a visszatérő vevők. Akkor iratkoznak fel, ha amit a feliratkozásért cserébe kapnak, elég vonzó és egyben hasznos. Azaz amikor megkapják ezt mondják: „Ezt megérte ingyen megszerezni”.

Számos tanulmányt olvashatsz, mennyiért érdemes hirdetni a Facebookon és hogyan. Két dolgot érdemes fokozottan figyelned, mérned. Az egyik az, hogy azon emberekből, akik látják a hirdetésed, kattintanak rá, mennyi lesz később tényleges vásárló. Így pontosan látható, hogy például ha adott hirdetésből 3 vevő lett, egy másikból 30, akkor melyik a jobb.

A másik a hirdetés kattintásonkénti költsége. Elvileg minél többet költesz, annál több feliratkozód lesz, ez azonban a gyakorlatban nem így van. Nyilván a Facebooknak az a jó, ha minél többet költesz, de az is érdeke, hogy hosszú távon hirdess. Én ahelyett, hogy egyre emeltem volna a költésemet, inkább fokozatosan csökkentettem, Most már napi 300 Ft-ra vittem le, és láss csodát, a Facebook egyre inkább elkezdett kapaszkodni, hogy eredményeket hozzon nekem.

Hirdetés kattintásonkénti költség

Amint láthatod, a hirdetés kattintásonkénti költsége egészen 2 (!) Ft -ig lement. És a feliratkozók száma nem csökkent, sőt, a költséghez képest emelkedett. Ahelyett, hogy vakon elhinnél mindent és egyre többet költenél, inkább tesztelj!

5.Te is használj hírlevelet, de jól!

Mi van, ha Te „csak” egy magánszemély vagy, akkor is küldhetsz hírlevelet? Igen, a hírlevélküldéshez nem kell vállalkozónak lenni. Amennyiben marketing céllal (is) használod, kell, hogy legyen a weboldaladon általános és részletes adatkezelési tájékoztató, valamint az általános szerződési feltételek. Ezen kívül a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságtól ún. NAIH számot kell kérni. És persze a hírlevélről bármikor le lehessen iratkozni. (Pontos részletekről tájékozódhatsz a megfelelő oldalakon.)

A hírlevél kapcsolat az olvasóiddal. Akkor jó, ha számos hasznos információt, hírt, vagy „lazító szöveget” küldesz számukra. Mindig gondold végig: ha Te kapnál olyan hírlevelet, amit írsz, elégedett lennél vele? Szívesen olvasnád, és örülnél továbbiaknak? A hírlevél marketing csak akkor működik, ha előtte bizalmat és elégedettséget építesz. Amennyiben ez párosul azzal a vággyal, hogy többet szeretnének tőled, nyert ügyed van.

A jó hírlevélküldés olyan, mint a kedvenc újságod, amelyhez mindig visszatérsz, vagy egy ízletes sütemény, amelyet újra, és újra érezni szeretnél. Az olvasó tisztában van vele, hogy el akarsz neki adni és ezzel nincs is semmi baj, hiszen ő is szeretne valamit kapni. Úgy lehet elrontani a hírlevelet, ha csak a marketing jár a fejedben. Amennyiben ügyelsz a fentebb említettekre, azaz ingyen is élményt nyújtasz, illetve érdeklődést keltesz, jó úton haladsz.

6.Mindig legyél egyedi!

Nem csak az írásaidban, de minden más megnyilvánulásodban valamiképp különbözz az átlagostól, a megszokottól. Ez az egyetlen módja annak, hogy kitűnj a tömegből. Hogyan lehet ezt jól csinálni? Úgy, hogy nem kirívó, vagy meghökkentő akarsz lenni, hanem valami olyan pluszt, egyéni élményt adj át, amit mástól nem kaphatnak meg.

Az előző cikkben éppen azzal foglalkoztam, milyen fontos, hogy élményeket közvetíts. Ha neked nem csak a műveid, hanem a bejegyzéseid, hírleveled, kommunikációd, netán a hirdetéseid is egy élmény, akkor nem fognak elfelejteni.

Mondhatnék most általánosságokat, de van egy biztosabb út. Kérdezd meg az olvasóidat! Mi az, ami megfogja őket írásaid olvasásakor, mi az, ami miatt szívesen visszatérnek hozzád? Nagyon hasznos válaszokat fogsz kapni, és nincs más dolgod, mint figyelembe venni ezeket.

7.Fejlődj, tanulj, tesztelj, legyél egyre jobb és jobb!

Ez az a tipp, ami a legkevésbé lesz népszerű és talán sokan nem is értik, miért vettem be ide. Azért, mert sokan azt gondolják, ez magától értetődő. Csakhogy az nem feltétlen elég, ha rendszeresen az írással, vagy írásaid értékesítésével kapcsolatos cikkeket, vagy mások tanácsait olvasgatod. Már ez is több, mint amit a „nagy átlag” tesz, de ez még mindig csak próbálgatás.

Az önfejlesztésnek megvan a maga mechanikája, és ha nem használsz egy rendszert, nem tervezel, nem ellenőrzöd le időnként magad, a haladásod csiga lassú lesz. Mi az, amiben fejlődj? A legfontosabb a hatás, amit keltesz az írásaiddal, és más kommunikációddal, vagy akár a marketingeddel. Ezt követi az összes többi.

Ha írsz, sok olvasót akarsz, és még el is adni, akkor innentől fogva az olvasóközönséged diktál. Ezért lényeges, hogy megismerd az ő világukat, gondolkodásmódjukat, elvárásaikat. Erre feltehetnéd az a kérdést, mit tegyél, ha regényt írsz, hiszen különféle típusú emberek fogják olvasni. Az a helyzet, hogy nem. Különböző személyiségek, de egy szempontból mégis hasonló érdeklődésű emberek, akik valami miatt a Te művedre kíváncsiak. Azt kell megtudnod, miért.

Csak csináld!

Biztosan tudom, hogy ezek a tippek működnek – hiszen folyamatosan alkalmazom őket – de ez még csak egy része az egész rendszernek. A minden részletre kiterjedő útmutatásokat az Írás és értékesítés online képzés oktatóanyagában mutatom be, amelyhez csak a feliratkozóim juthatnak hozzá. De az Út az olvasókig és az eladásig című könyv is sok mindenbe bevezet.

Azt tudnod kell, hogy bármi is történik, a tudás, amit szerzel, sosem vész kárba. Még fontosabb az a sok élmény, vagy tudás, amihez az olvasóid jutnak általad. Mindaddig, míg erre törekedsz, igény lesz rád, és csak tőled függ, meddig jutsz el. Csak csináld, és az eredmények sem maradnak el!

Hogyan legyen sok olvasód: 10 lépés olvasóid számának megtöbbszörözéséhez

(Ha hozzászólsz a cikkhez, ne úgy másold be a szöveget, mert a beillesztés nem működik.)

7 tipp írásaid értékesítéséhez
Tagged on:     

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

error: Content is protected !!