Hogyan szerezzek olvasókat és legyek jó író, szövegíró?

Hogyan szerezzek olvasókat és legyek jó író, szövegíró? Ezzel a két kérdéssel – és még néhánnyal, ami ezzel kapcsolódik – nap mint nap szembetalálom magam. Ezeket a kérdéseket online általában olyanok teszik fel, akik nemrég kezdtek írással foglalkozni. Ugyanakkor a már több éve író, és sikeresebb szerzők (legyenek akár bloggerek, akár könyvszerzők) is még felteszik ezeket a kérdéseket, bár nem nyíltan, és más okból.

Ezek a kérdések később, módosultan, így szólhatnak: Hogyan legyen még több olvasóm? Hogyan legyek még jobb, sikeresebb?

Ebben a cikkben a következő kérdésekre keresünk (és találunk) válaszokat:

Hogyan szerezzek olvasókat?

Hogyan adjam el a könyvem?

Hogyan legyek jó író, szövegíró?

Valamint beszélünk az ezt segítő folyamatokról, hosszú távú gondolkodásmódról és arról, minek kell működnie ezek teljesüléséhez.

Nagyon sokat tanultam az elmúlt években saját tapasztalataimból és másoktól. Többek közt ezt:

…Vannak bizonyos automatizmusok, amik mindenkinél ugyanúgy működnek. Van, ami viszont teljesen egyéni.

Ha felismered ezt, nyert ügyed van. Az a titok nyitja, hogy a kettőt megkülönböztesd. Igazából a sikered már azelőtt eldől, hogy leírtad volna az első sort. De ne menjünk a dolgok elébe…

Hogyan szerezzek olvasókat – 3 hatékony eszköz

Azt fogod mondani, hogy ezek nem újak, és igazad van. De – remélem már rájöttél – az emberek többsége ezeket átlagos módon használja, ezért átlagos eredményeket érnek el velük, már ha egyáltalán elérnek.

1.Blog

Nem ismerek jobb módot az olvasóid tartósabb figyelméhez és a hosszú távon való eléréséhez. Ugyanis a blogbejegyzés mélyebben megragadhat valamit, mint egy közösségi oldalon levő, vagy hírlevélbeli rövidebb poszt.

A blogodban levő bejegyzések évtizedek múlva is működni és hatni fognak. Keresőoptimalizálási szempontból egy saját domainen levő blog, vagy ha ingyen akarod, akkor a Google blogspotja (Blogger) a legelőnyösebb. Más szempontokból az olyan blogok, amelyek cikkeiből a nagyobb, országos lapok, hírportálok is megosztanak.

A saját tulajdonú szerintem verhetetlen, mert az a kezedben van, és nem korlátoz semmi a saját képességeiden, tudásodon kívül. De az is megoldás lehet – ha szeretsz sokat írni – ha van saját domainen és máshol is blogod. Ami a fontos, hogyan építed fel és alkalmazol -e tervszerű stratégiát olvasótáborod felépítésére.

2.Hírlevél

Azóta, hogy a GDPR miatt a hírlevélküldés további adatkezeléssel kapcsolatos jogi finomságok, előírások betartásával jár, még kevesebben (főleg az amatőrök közül) élnek vele. Így újabb távlatok nyílnak meg előtted, ha Te használod.

A hírlevél – nem az általános, átlagos, hanem a személyhez szóló – olyan kapcsolatot hoz létre az olvasód/vásárlód és közötted, amelyet – ha jól csinálod – egy életen át nem felejt.

Személyhez szóló hírlevél

Erről a fajta kommunikációról bővebben írtam “Az írás a szenvedélyed” e-könyvben és a stratégiáját részletesen bemutatom az online képzésem anyagában. Vannak a hírlevél küldésnek ingyenes és fizetős lehetőségei is, úgyhogy kezdetben nem feltétlen kell pénzt költened rá. De mindenképpen kezdd el, mert a hírlevél írásnak számtalan előnye van, amit őrültség lenne kihagyni.

3.Hirdetés

Hirdetés és hirdetés között ég és föld lehet. Számodra milyen érzést vált ki ez a szó?

A jó hirdetés azt szólítja meg akinek szántad és azt a hatást váltja ki, amit szeretnél elérni.

Vannak ingyenes és fizetős hirdetések. Utóbbiakkal látványosabb eredményeket lehet elérni, de egyáltalán nem a rá fordított összeg mértéke a legfontosabb az eredményességben. Hanem a hozzáértés és tapasztalat.

Sokan egyből arra hirdetnek, hogy eladják a könyvüket. Ez jó tesztnek, de szerintem sokkal hatásosabb először elköteleződő olvasókat szerezni. Nekik sokkal könnyebb lesz majd eladni, amit írsz.

Az amatőrök stratégiája (ha egyáltalán annak nevezhető), hogy eladjanak. A profik ezzel szemben hosszú távú terveik részeként alkalmazzák a hirdetést és ezzel (is) kapcsolatokat építenek, szerzői márkájukat erősítik.

Számtalanszor látom, hogy sokan azonnal a könyveiket hirdetik. Miért előnyösebb, ha előbb olvasókat, feliratkozókat szerzel?

  1. A könyvhirdetés kicsit olyan, mint a hideghívás. Felhív egy idegen hang, és arról kíván meggyőzni, vegyél meg valamit. Hány alkalommal teszed meg?

  2. Ha megrendelik online a könyved, megadják az adataikat. Akár jó követőid lehetnek. De a vásárlásnak nem lehet feltétele a hírlevélküldés (amelyik nem a vásárlással összefüggő) elfogadása. Ha feliratkozókat gyűjtesz, eleve el kell fogadniuk a feltételeket, így szabályosan küldhetsz rendszeresen üzeneteket.

  3. Ha engeded, hogy előbb megismerjenek – akár egy ingyenes letölthető anyagoddal – akkor máris közelebb kerülsz az olvasókhoz egy fokkal. További leveleiddel, írásaiddal bizalmat, hitelességet és kedveltséget növelhetsz, és ezen olvasóid ezerszer szívesebben vásárolnak majd tőled, mint idegenek.

Ha a fentebb bemutatott 3 eszköz legalább egyikét használod rendszeresen, előnyöd van a tömeggel szemben, s ha mind a hármat, máris utcahosszal előrébb tartasz, mint más szerzők.

10 lépés olvasóid számának megtöbbszörözéséhez útmutató

Hogyan adjam el a könyvem?

Írhatnék itt mindenféle okosságokat megjelenésről, meg írásmarketingről, egyebekről, de ezzel nem jutsz semmire, amíg alapvető dolgok nincsenek tisztázva. Mint minden, ez is a fejben kezdődik, és ha ott nincsen rend, nem jutsz sehova.

1.A hozzáállás

Jön emberke keseregni, hogy ő írt könyveket és még meg is jelent, de kevés az olvasó, vagy ha van is, “igazi vevő” alig akad.

Most jön a fájó igazság:

Ez nem érdekel senkit. Ez a Te privát problémád. Az a bajod, hogy úgy gondolod, ha valamit jól megírtál, akkor megérdemled, hogy azt sokan meg is vegyék. De ez nem így működik. A megírás csak az első része az “egyenletnek”. A következő az, hogy add el!

Ha nem akarod megtanulni hogyan, akkor bízd szakemberekre, ha pedig nincs rá elég “lóvéd”, akkor 2 lehetőséged maradt: Nyugodj bele, vagy tanulj bele!

Akarod, vagy nem akarod? Azt ne mondd, ha igazán akarod, nem sikerül. Az a legszörnyűbb, ha valaki egy könyvet ír, és mindjárt kesereg. De mi egy könyv? Hol a többi?

Itt kapsz 7 tippet írásaid értékesítéséhez

2.Önértékelés

A másik, amit már sokaknál láttam, hogy annyira szeretnék ha véleményeket kapnának az írásukról, hogy szinte utánadobják másoknak “vidd el ingyen, csak írjál róla”.

Ez már szörnyű! Tudod ez mit sugall? Óriási önértékelés-önbizalom hiányt, illetve ordít róla, hogy szeretnél sokat eladni, de nem megy.

Nem azzal van baj, ha ingyen odaadod olyanoknak, akik értékelést írnak róla, például a blogjukban (bár ezt sem mindegy, hogyan teszed). Az számít, ami a fejedben jár. Ha tudod, hogy jó és értékes, amit írtál, ne add oda mindenáron. Ne legyen könnyen elérhető. Kelljen valamit tenni érte.

Hogyan adjam el a könyvem?

Ha az önértékelésed csak akkor növekszik, amikor mások megerősítenek, nagy bajban vagy. Először belülről kell építened magad, utána fogsz csak kívülről pozitív visszaigazolásokat kapni.

3.Anyagi-szellemi-lelki komfortzóna

A harmadik eset, hogy szeretné ha jól menne, de csak azért nem akar a kényelmi zónájából elmozdulni. Nem akar olyasmit tenni, ami egy cseppet is stresszes, amiben benne van, hogy nem mindenkinek tetszik (esetleg kritizálják is), és nem akar egy fillért sem költeni a saját továbbképzésére.

Vannak, akik nagyon szeretnének sok könyvet eladni, de nem hajlandók érte belefektetni sem időt, sem fáradságot, sem pénzt. Megragadtak egy kellemes (de nem kielégítő) helyzetben, ahonnét nem lépnek tovább, holott – ha igazán jókat írnak – milliószorosan megtérülne, minden tekintetben.

Amiket most írtam, a jelen tapasztalata. Nem az a baj, ha esetleg nincs elég önbizalmad, nem vagy jó értékesítési vénával megáldva, vagy éppen nem állsz olyan jól anyagilag. A baj az, ha itt megállsz.

Mert ezek a dolgok megoldhatók és meg is tudod oldani őket. Ha Te ezeken már túl vagy, akkor gratulálok, haladhatunk tovább. Ha magadra ismertél, itt az idő, hogy lépj, vagy eltűnsz a süllyesztőben, mint oly sokan.

Hogyan legyek jó író, szövegíró?

Igazából ez egy többrétű kérdés. Az íróknak és a szövegíróknak is számos típusa és specializációja létezik. Azt kell eldöntened, Te hova sorolod magad, és elsősorban mit írsz. Az „író” kfejezés hallatán általában olyan személyre gondolunk, aki könyveket ír. Szövegíró pedig nagyon sokféle lehet, a marketingtól a történetírásig, cikkírótól szakmai, vagy specifikus témaíróig.

Döntsd el, melyik a fő területed! Kicsit nehezebb helyzetben vagy, ha hozzám hasonlóan sok vízen evezel. Ez többszörös lehetőség a fejlődésre és az érvényesülésre, de ami fontos, hogy mindebben rendszer legyen. Ne higgy azoknak, akik azt állítják, aki több dologban jó, semmiben sem jó igazán. Az viszont igaz, hogy nem összpontosíthatsz egyszerre túl sok területre.

Azt, hogy milyen jól írsz nem laikus emberek tudják megmondani. Legkevésbé egy „konkurens” szövegíró. Hanem a Te célközönséged. Ha nekik bejön amit írsz, sínen vagy. Ha nem, vagy nem eléggé, van még mit tanulnod. A helyzet az, hogy akármilyen jó vagy, mindig tanulhatsz újat. A fejlődés sosem áll meg.

Az egyetlen mód arra, hogy egyre jobb legyél, az, ha rendszeresen írsz. Amikor az írás mindennapjaid részévé válik, agytekervényeid úgy formálódnak, hogy egyre könnyebben fog menni. Elméd rááll egyfajta működési módra, és jó esetben intuitív képességeid is növekednek.

Hogyan legyek jó író, szövegíró?

Vannak szövegírók, akik mindent pénzért írnak. Szükséges, hogy saját magadnak is írj. Legyen saját oldalad, írj a saját gondolataidról, arról, amit szeretsz, ami lázba hoz! Ha ezt kihagyod és nagyon sokat „kell” írnod, előbb-utóbb kiégsz. Az írás öröm. Valójában egy művészi tevékenység. De ha „munkát” csinálsz belőle, pont azt veszted el, amiért megszeretted.

Az a legjobb írásod, amelybe beleáramlik valami a saját lényiségedből, azokból a tapasztalatokból és élményekből, amelyeket senki más nem élt meg rajtad kívül. Amikor képes vagy az egyéniségedet írásban kifejezni, a dolgod az, hogy továbbfejleszd magad mindabban, ami az írással kapcsolatos. Ezek általánosságban a következők:

  • Írástechnika

  • Helyesírás

  • Fogalmazáskészség

De területektől és témáktól függően egészen eltérő módokon lehet és kell írni, amelyek speciális készségek kifejlesztését igénylik. Ha történeteket írsz, akkor annak – amellett, hogy jó legyen a története – egységében és részleteiben is bizonyos kívánalmaknak meg kell felelnie.

Ha szakkcikket, vagy szakkönyvet, akkor nagyon fontos a rálátás, a „képben levés”, a hitelesség. Ha értékesítési szöveget, ahhoz elengedhetetlenek az alapvető marketing és pszichológiai ismeretek. További fejlesztendő területek lehetnek a választott témától függően:

  • Háttértudás

  • Célközönség ismerete

  • Téma és szakág függő formai elemek és kivitelezés

Ha online írsz és azt akarod, hogy sokan ismerjék, vagy értékesíteni akarod az írásaidat:

  • Keresőoptimalizálás

  • Online marketing

  • Személyes márka építése

Mindehhez hozzájárul még online esetben a technikai ismeretek. Bár csak a legfontosabbakat említettem, ha ezt így mind összerakod fejben, máris láthatod, mennyi összetevőből áll mindez. Sokakat eltántoríthat ennyi szempont, de gondolj arra, ha Te veszed a fáradságot, máris számos átlagos szövegírót megelőztél a szorgalmaddal.

Online önmagában a „tehetség”, nem sokat jelent. Sőt, azt kell, hogy mondjam, egy átlagos szövegíró, ha szisztematikusan fejleszti magát, többszörösen felülmúlja a „tehetségesebbet”, aki nem hajlandó belefektetni önmaga fejlesztésébe.

Ha igazán jó szövegíró akarsz lenni, aki nem csak írni tud, de mélyen elköteleződött olvasótábort megmozgatni, az előző cikk neked íródott: A szövegírás művészete – Tartalommarketing mesterfokon

Hosszú távú online gondolkodásmód

Számomra a kezdetektől fogva természetes volt, hogy nem (csak) a holnapra, hanem a messzi jövőre is gondolok. Nem „csak úgy” használom az internetet, hanem igyekszem minden ott elhelyezett munkámat (weboldalak, blogok, egyéb anyagok) tudatosan felépíteni. Úgy, hogy azok eljussanak a megfelelő célközönséghez és építő, informáló szerepet töltsenek be évtizedeken (évszázadokon ☺ ) át.

Ez pedig egész szépen megtérül, mert van egy hosszú folyamatosság (jelenlét), amit nem lehet elvenni. Azoknál az embereknél, akik 10 évvel ezelőtt is olvastak már téged, és pozitív érzéseket kapcsoltak írásaidhoz – ha nem álltál le – már ki sem tudod magad törölni a fejükből.

Arra is gondolj, mi lesz az írásaiddal 10, 20, 30, esetleg 100 év múlva. Az érték az mindig érték marad, főleg, ha minél több embernek segít, vagy nyújt másfajta örömöt. Ennek egyik hozománya, hogy könnyebben adhatod el az üzeneted, írásaid, vagy akár önmagad. Ha elég jól csinálod, a Google például nagyon jó partner ebben.

Rendszeresen figyelek másokat, és azt vettem észre, hogy az emberek nagy része nem ügyel a tervezésre és a tudatosságra az internetes megjelenésben. Vagyis ha Te ezt megteszed, máris az elitbe kerülsz.

Ez pedig elsősorban nem pénzbe, hanem tudásba és odafigyelésbe kerül. Ha csupán a keresőoptimalizálásra odafigyelsz, amit már többször említettem, máris egy ingyenes, hosszú távú segédeszközt kapsz. De van itt még egy csomó dolog.

Ha ez a 3 dolog működik, sínen vagy

Ha nagyon le akarom szorítani 3 fő témakörre azt, ami írásaid közzétételével és eladásával kapcsolatos akkor ez a 3 terület kihagyhatatlan:

1.Technikai kérdések és megoldásaik

Mivel, hogyan, milyen módon készítsek blogot, weboldalt, cikkeket, történeteket, hogy a lehető legtöbben elolvassák, és visszajárjanak? Mindemellett vonzó és eredményes legyen külsőben és konverzióban.

2.Pszichológiai kérdések

Mivel “fogjam meg” az olvasókat, hogyan érjem el, hogy hosszú távon elköteleződjenek? Hogyan keltsek vágyat írásaim iránt, mitől akarják mindenképpen megvenni, amit írok?

3.Gyakorlati kivitelezés – Stratégia

Hogyan hozzak létre írásaimat hatékonyan közreadó és eladó rendszert? Hogyan értékesítsem, hirdessem, kommunikáljam hatékonyan?

Sok év alatt arra jöttem rá, hogy akkor működök a leghatékonyabban, ha nem bonyolítok feleslegesen, hanem egyszerű rendszereket alakítok ki, amelyek technikailag, pszichológiailag is bizonyítottak, és a stratégiájuk kialakítása könnyen megoldható.

A legfontosabb dolgokat elég egyszer jól megcsinálnod, utána csak másolnod kell és frissítened az egyes mozzanatokat az aktualitásokhoz.

A kulcs az, hogy folyamatokban gondolkodjál. Az amatőrök mindig egyes eseményekre összpontosítanak.

Az amatőröket az dobja fel, ha valami jól sikerül, és hirtelen sok látogatójuk, vevőjük van. Egy profi ezzel szemben arra törekszik, hogy olyan olvasókat – és idővel vevőket – “építsen fel” okos kommunikációval, akik egy életen át ragaszkodnak hozzá.

Folyamatokban gondolkodjál

Nem az a lényeg, egy adott pillanatban mekkora sikered van, hanem folyamatosan és/vagy hosszú távon.

Ezen elvek alapján alakítottam ki például az online oktatóanyagokat, amelyek csak feliratkozóim számára elérhetők.

Összegzés – Hogyan szerezzek olvasókat, vevőket, és hogyan legyek jó (szöveg)író

Mint minden, ez is a gondolkodásmódnál kezdődik. Ha Te szeretsz, tudsz írni, és hajlandó vagy magad folyamatosan fejleszteni, bármit elérhetsz. Az agyad mindig egy dolgon járjon: hogyan csináljam? Lépésenként haladva nagyon messzire juthatsz. Vegyük végig egyenként. Ahelyett, hogy csupán összefoglalnám az eddigieket, további tippeket is adok.

Hogyan szerezzek olvasókat? 7 tipp

  1. Írj olyasmiről, ami másokat is érdekel.

  2. Rendszeresen írj!

  3. Legalább egy „műfajban”, vagy témakörben legyél nagyon jó.

  4. Használj hatástöbbszöröző eszközöket – közösségi média, hírlevél, saját oldalak.

  5. Szólítsd meg az olvasóközönséged! Tudd meg, mit szeretnének olvasni.

  6. Legyen egyéni stílusod, mondanivalód, ugyanakkor legyél képes a meglepetésre.

  7. Érd el, hogy minél többen ajánljanak másoknak.

Hogyan adjam el a könyvem?

  • A jó kérdés: hogyan csináljam úgy, hogy a könyv önmagát eladja?

  • El kell juttatni szélesebb olvasóközönséghez. Másképp nem megy!

  • Határozd meg a célközönséged, és őket érd el.

  • Jelenj meg minél több felületen, de tervszerűen.

  • Először ne eladni akarj, hanem feledhetetlen élményt nyújtani, és/vagy értéket adni.

  • Online jelentesd meg minél több helyen.

  • A legjobb, ha a már meglévő olvasótáborodat előzetes anyagokkal úgy felcsigázod, hogy alig várják, megkaphassák.

Hogyan legyek jó író, szövegíró?

  • Gyakorlás. Gyakorlás. Gyakorlás.

  • A célközönséged véleményére hallgass. Ők megmondják, mi tetszik/nem tetszik az írásaidban. Mások véleménye nem releváns.

  • Válaszd ki a hozzád közel álló stílus(oka)t és területe(ke)t, és (főleg) arra összpontosíts.

  • Írjál szívből, mintha csak magadnak írnál, és írj meghatározott követelményeknek megfelelően is. Legyél képes mindkettőre.

  • Rendszeresen fejleszd különböző íráskészségeid!

Nem számít, ha most csak egy „átlagos” (szöveg)író vagy. Az számít, mit kezdesz azzal, amid van. Bármit el lehet érni, és felül lehet múlni, ha elegendő energiát fektetsz bele, és tervszerűen, lépésről-lépésre haladsz. Ne a külvilág visszaigazolásaira várj, tedd meg, amit megtehetsz. Most!

(Ha hozzászólsz a cikkhez, ne úgy másold be a szöveget, mert a beillesztés nem működik.)

Hogyan szerezzek olvasókat és legyek jó író, szövegíró?
Tagged on:     

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

error: Content is protected !!