Hogyan add ki a könyved az interneten

Ez a cikk a könyved elkészítésének és kiadásának lépéseit mutatja be. Nem foglalkozik a könyv tartalmával és más, írással kapcsolatos dolgokkal.

E-könyv kiadása online, lépésről-lépésre

Ebben a cikkben megmutatom mit tegyél ahhoz, hogy a fejedben kialakult ötletből megjelent e-könyv legyen. Megnézzük mit tegyél, mielőtt elkezded, hogyan készítsd el a végső változatot, mik a teendőid kiadás előtt, hol és hogyan jelentheted meg. A téma olyan sokrétű, hogy minden apró mozzanatra nem térhetek ki, de magát a folyamatot és a lépéseket itt megismerheted.



Konkrétan azt mutatom meg, mi a könyv előmarketingje, hogyan formázd meg az e-könyvet, mivel készíts borítót, mivel konvertáld, milyen kiadókat, vagy terjesztőket ajánlok. Megmutatom, hogyan töltsed fel az e-könyvedet a Publishdrive -ra. A cikkben több olyan eszköz és lehetőség is felvázolásra kerül, amelynek részletes (ámbár nagyon hasznos) bemutatása szétfeszíti egy blog kereteit. Ezek az egyes eszközökkel illetve marketinggel kapcsolatos – minden lépésre kiterjedő leírások – az Írás és értékesítés nevű oktatóanyagomban találhatóak, amely azonban csak feliratkozóim számára érhető el. (Feliratkozó, aki pl. megveszi az oldalsávban található, írással kapcsolatos e-könyvemet, vagy letölti a cikk alatt található útmutatót.)

 

 

Az e-könyv elkészítése előtti lépések

 

 

1.Miért akarsz könyvet írni?

 

Amikor belekerültem az e-könyv készítés világába, ami számomra először feltűnt, az a furcsaság volt, hogy számos új szerző, aki nekiáll könyvet írni, nem tudja megmondani, pontosan miért teszi. Általában azt mondják, mert „szeretnek írni”, vagy „másoknak is tetszett, amit írtam”. De ez nem cél. Még a miért -et sem magyarázza meg kellőképpen, ezért inkább próbálkozás.

Mi a célod azzal, hogy könyvet írsz? Csak jólesik, kíváncsiságból csinálod, szórakoztatni akarsz, vagy hatni az emberekre? Esetleg tanítani? Kiknek szól a könyved? Miért pont nekik írsz? Tudod, hogy őket hogyan éred el, és milyen módon érdemes kommunikálni velük?

Teljesen mindegy, hogy regényt írsz, vagy szakkönyvet, ha nem tervezel, utólag kell mindig alkalmazkodnod, s a végén lehet ráfizetés az egész. Még akkor is, ha e-könyvként „ingyen” van, mert a legdrágábbat, az idődet áldozod rá.

Írd le, hogy miért írsz, majd azt, kiknek szól és nézz utána, ez körülbelül mennyi embert jelent! Nézd meg, írtak e már mások hasonló témában, kik az olvasóközönségük, mennyire sikeresek. Mennyi olvasót, vagy mennyi vásárlót akarsz?

 

 

 

2.Miért írjál e-könyvet?

 

Ha e-könyvet írsz, nem jelenti azt, hogy abból nem lehet (később) nyomtatott könyv. Arról van szó, hogy ha nincsen pénzed, lehetőséged kinyomtatni a könyvedet (vagy nem is akarod), az e-könyv az ideális megoldás. Az e-könyv arra is jó, hogy lemérd, mennyire sikeres, mennyire működik amit csinálsz.

E-könyv kiadás előnyei

Egy e-könyvet sokkal könnyebb megjelentetni. Megjelenhet kiadók, terjesztők által, vagy a saját weboldaladon. Ezt magad is elkészítheted, és ehhez számos segítséget, eszközt találsz az interneten.

 

3.Az e-könyv előmarketingje

 

Amikor az első kis e-könyvemet írtam a 2000-es évek végén, „véletlenül” úgy alakult, hogy használtam az egyik legjobb módszert. Először még nem tudtam, hogy e-könyv lesz belőle, így az első részeket az akkoriban létező online cikkíró oldalon tettem közzé. Ez több hozzászólást eredményezett, így élőben tudtam építeni. Az egyetlen hiba ezzel az volt, hogy viszonylag sokat közzé tettem (amit előszeretettel másoltak mások), így a megjelenésnek már nem volt akkora hatása. De nagyon jó volt tapasztalatnak a későbbiekhez.

Az előmarketing azt jelenti, hogy mielőtt megjelenik a könyved, már elegendő érdeklődést keltesz ahhoz, hogy később minél többen igényeljék. Ez jól működik regény, szakkönyv, vagy bármilyen különleges témájú-célú mű esetén.

Fontos tudni, hogy mielőtt ez megtörténik, nem árt, ha már rendelkezel egy (elegendő létszámú) olvasóbázissal. Ennek megszerzéséhez írtam a 10 lépés olvasóid számának megtöbbszörözéséhez című tanulmányt.

A legjobb módja az érdeklődés felcsigázásának, ha részleteket (vagy az első fejezeteket) közölsz a készülő műből, több alkalommal. Ezeket például blogodban teheted közzé – aminek az, az előnye, hogy sok év után is újabb látogatókat hoz – ahol az olvasóid rendszeresen követnek.

Ha jól csinálod, azaz az írásod elég érdekes, izgalmas, figyelemfelkeltő, vagy éppen lehetőségeket csillant meg – attól függően mi a téma, vagy a célja – akkor az olvasóid a könyvedet is meg fogják rendelni.

 

 

Az e-könyv formázása, borító elkészítése, konvertálása

 

 

E-könyv formázása

Jó ha konvertálás előtt néhány alapszabályt betartasz. Először is: csak közismert és szélesen elterjedt betűtípust használj, ilyen az Arial, vagy Times New Roman. Főleg az utóbbit érdemes használni, és a lehető legkevesebb formázással, mert konvertáláskor jó eséllyel eltűnhetnek ezek.

A címek – amelyből a tartalomjegyzék készül – a lehető legegyszerűbbek legyenek, a szövegszerkesztőben használd a Címsor 1., 2., 3., formátumokat. A minimális formázásokat stílusként mentsed el (kijelölés – jobb egérgomb – stílusok).

E-könyv formázása

 

Ami nem szöveg – például képek, ábrák, táblázatok – kép formátumban szúrd be a helyére, de előtte csökkentsd le a legkisebb elfogadható méretre. A dokumentum elején szerepeljen a copyright sor, esetleg szerzői jogi szöveg, valamint hagyj helyet az ISBN számnak.

A kész dokumentumot érdemes több változatban is elmenteni, attól függően, hány különböző formátumban lesz rá szükség (pdf, e-pub, mobi, stb.), és maradjon meg az alap dokumentum is.

 

 

E-könyv borító elkészítése

 

Ami a borítót illeti, három dologra mindenképpen ügyelj. Először is vagy saját, vagy vásárolt, vagy teljesen ingyenesen felhasználható képet (CC0) használj. Másodszor valami módon fejezze ki a könyv lényegét, vagy tartalmát. Harmadszor legyen egyéni, eléggé figyelemkeltő és kreatív, attól függően, hogy mi a célod. Arra is ügyelj, hogy a név és cím jól olvasható legyen.

Általánosságban véve a borító méretének 1563×2500 pixel ajánlott, de ennél nagyobb méretben is kérhetik. Számos lehetőség van a borító elkészítésére interneten és telepített programon át. Az interneten a Pixlr szerkesztőjét használtam rengetegszer, programként pedig a Paint.net (magyarul is letölthető) vált be nálam, amely ezernyi lehetőséget tartalmaz ingyen. Mindkét program gyakorlati működését és alkalmazását bemutatom az Írás és értékesítés oktatóanyagomban.

 

 

 

E-könyv konvertálása

 

Bár van ahol egyszerű Word dokumentum formájában is elküldheted a könyved, legtöbbször valamilyen előírt formában szükséges. Már csak azért is, mert ők (a kiadó, vagy közvetítő) is konvertálhatják, de általában ez nem ingyen történik. Ha a fentebb leírt módon formáztad a dokumentumod, akkor az interneten, vagy telepített program segítségével konvertálhatod.

Az interneten számos konvertáló program található. Az e-book online converter által mindenféle formátumba konvertálhatsz ingyen. Az egyetlen hátránya, hogy a formázások nem biztos olyanok maradnak, ahogy beállítottad, ezért utána ellenőrizni kell. Ehhez e-book olvasó mellett alkalmas a Calibre nevű program.

Ha a Calibre programot letöltöd, akkor telepítés után nem csak a különböző formátumú e-könyveket olvashatod el, de a program segítségével át is konvertálhatod dokumentumaidat a választott formátumba. A harmadik lehetőség, ha a Draft2Digital oldalát használod.

Utóbbinál regisztrálj, majd a beállítások kitöltése után átkonvertálhatod a könyved. Pdf, e-pub és mobi formátumokba is elég jól átkonvertálja, amit ellenőrizhetsz. Ha nem megfelelő, akkor módosíthatod. Ha kész van, akkor letöltheted.

 

 

Egyéb teendők kiadás előtt

 

Ahhoz, hogy e-könyveidből bevételed lehessen szabályosan, adószámos magánszemélynek kell lenned, vagy vállalkozónak, mindez az adóköteles bevételszerző tevékenység miatt. Ez egyszerűen elintézhető az adóhivatalnál.

ISBN számot e-mailben igényelhetsz, itt van a módja: OSZK – ISBN

Magyarországon ez sem olyan egyszerű, külön adnak ISBN számot a pdf, e-pub és mobi verzióknak is.

Kell rendelkezned egy fogadó bankszámlával is. Külföldről érkező bevételek esetén ajánlatos a PayPal -t használni.

 

 

E-könyv kiadási lehetőségek

 

 

E-könyv kiadás internetes (online) felületeken

 

Ha nem akarod saját weboldaladon árulni a könyvedet, akkor ezeknél a kiadóknál próbálkozz:

ekönyv

digibook

dibook

Illetve itt van másik két magyar e-könyv kiadó, ahol már nekem is megjelent irományom:

adamobooks

ekönyvbolt

Utóbbi kiadó tulajdonosát be is mutattam a másik weboldalam interjú sorozatában:

Szabó Erika és az E-book Könyvház

 

A külföldi terjesztők közül a Smashwords -öt ajánlom, ami az egyik legelőnyösebb, én is oda tettem fel két e-könyvem.

Smashwords

Utóbbival kapcsolatban nagyon részletes és kiváló leírást találsz Krisz Nádasi: könyvkiadók kíméljenek című könyvében, ahol a könyv formázásával kapcsolatosan is rengeteg információt találsz.

Vannak még más kiadók és terjesztők is bőven, magyarok és külföldiek, de nem ismerem őket olyan közelről, így itt eltekintek a felsorolásuktól.

De mielőtt bárhol is próbálkozol, nézd meg a legjobb lehetőséget, amit alább mutatok be.

 

 

E-könyv kiadása a Publishdrive -on

 

Ha nem magánszemélyként adod ki a könyved, vagyis van vállalkozóid, akkor a Publishdrive a legjobb választás. A Publishdrive egy magyar tulajdonú cég, amely világszerte közvetíti az e-könyveidet a terjesztőknek.

Miért jó a Publishdrive?

 

Nem kell egyenként kopogtatnod a különböző kiadóknál, internetes boltoknál, ahol vagy elfogadják a könyved, vagy nem. Itt csak a Publishdrive -hoz töltöd fel, amely közvetíti mindenhova. Ráadásul nem kell X időre szerződést kötnöd, mindenféle korlátozó feltételekkel. Jutalék szempontjából is a legjobb.

 

 

Hogyan add ki az e-könyved a Publishdrive on

 

Kattints a Publishdrive re! Regisztrálj!

Ha készen vagy és már aktív a fiókod, akkor menj vissza az oldalra és lépj be!

Magyar nyelven is működik, ha angolul van minden, de a magyart akarod inkább, akkor állítsad magyarra a profilod beállításainál.

Állítsd be az adataidat: Fiókom – Céges adatok

Baloldalt találod a könyv létrehozásának lehetőségét. Mivel jó esetben már konvertáltad a könyved e-pub formátumra, csak kattints az „Új kiadvány EPUB -ból” -ra!

A következő képet látod:

E-könyv kiadás a Publishdrive -on

Töltsd fel az e-könyvet és a borítót, majd töltsd ki az adatokat!

Könyvfeltöltés a Publishdrive -ra

Az oldalszám az összes karakterszám/1024 (ha létezik kinyomtatott változat, akkor annak az oldalszáma).

A feltöltött e-könyved átnézésre kerül és értesítést kapsz, hogy megfelelő -e, vagy módosítanod kell rajta.

Kiadási megjelenés beállítása

 

A Publishdrive rengeteg magyar és külföldi terjesztőhöz továbbítja az e-könyved.

Kattints a „Manage stores” -re!

Itt a Modify” gomb vezet a csatornák beállításához. Itt láthatod felsorolva az online boltokat, és beállíthatod melyikben jelenhet meg a könyved. Ha valamelyikben már megjelent ugyanez a könyved, akkor annál jobboldalt állítsd „Ki” -re, akkor feleslegesen nem kerül oda újra.

Kiadók beállítása a Publishdrive -on

Az itt beállított kiadó neved kerül könyv feltöltésekor a „Kiadó/Imprint” mezőbe.

Az eredményeket figyelemmel kísérheted a Pénzügy, illetve az Eladások menüpont alatt.

 

E-könyv kiadás saját weboldalon

 

Ha saját weboldaladon teszed elérhetővé az e-könyvedet, akkor a kezedben lesz az egész folyamat. Hátránya lehet, hogy mindenre neked kell felügyelned. Nézzük sorjában mire van szükséged ehhez.

1.Tárhely, domain – ha van saját weboldalad, annak egyik aloldala lehet a könyvedé.

2.Technikai feltételek – ahhoz, hogy lehessen rendelni, kell olyan oldalsablon, form, amin adatokat lehet beírni és a megrendelést elküldeni.

3.Jogi feltételek – ha a weboldaladon adatokat kezelsz, szükséged lesz NAIH számra és kell Adatkezelési Tájékoztató/Nyilatkozat, valamint Általános Szerződési Feltételek is.

4.Adózási feltételek – ez attól függ, milyen státuszban vagy adózásilag. Mielőtt értékesítesz, járj utána.

Saját weboldalon általában két módon adhatod el a művedet. Vagy egy aloldalon, vagy webshopban. De lehet egy olyan oldal is, amely bemutatja és eladja a könyved, és akit eléggé felcsigázott, innen kattinthat a megrendelési oldalra.

 

Az e-könyv marketingje

 

Azt tudnod kell, hogy ha internetes könyváruházban is jelenik meg az e-könyved, a legtöbb esetben nem fogja senki reklámozni helyetted. Ahhoz, hogy csak csücsülj és várd a nagy eladási eredményeket, nagyon ismertnek kell lenned, vagy valakit megbízni a marketinggel.

De igazából a legjobbak könyveit sem veszik örökké, így ha valaki eltűnik a köztudatból, az eredményei is csökkennek. Az írásaid marketingje nem egy megtanulhatatlan feladat, sőt bárki lehet nagyon eredményes vele, ha következetesen csinálja. De tudd, hogy a marketing nem a mindenáron való értékesítést jelenti, hanem azt, hogy elérd azokat az embereket, akik számára a Te műved az érték.

Az egyik előző cikkemben – 7 tipp írásaid értékesítéséhez  bővebben foglalkoztam ezzel. Számos csatorna van az olvasókhoz és az értékesítéshez, ezek működésével és használatával az oldalsávban látható e-könyvemben, illetve a már említett oktatóanyagban részletesen foglalkozom.

olvasóid számának megtöbbszörözéséhez letöltés

 

(Ha hozzászólsz a cikkhez, ne úgy másold be a szöveget, mert a beillesztés nem működik.)

Hogyan add ki a könyved az interneten

One thought on “Hogyan add ki a könyved az interneten

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

error: Content is protected !!