5 ok, ha nem olvassák/veszik, amit írsz

Könyv marketing – Hogyan vedd észre és kerüld el ezeket

Könyv marketing arra jó, hogy sok olvasó-vevő legyen. Ha nem olvassák, vagy veszik meg elegen, amit írsz, annak egészen jól meghatározható oka van. Az alábbi cikkben abban segítek, hogy feltérképezd magad, vajon mit nem vettél eddig észre, mi az, ami elkerülte a figyelmed.

1.Igazán akarod-e, hogy minél több ember elolvassa és megvegye, amit írsz?

Ugye tudod, mi erre a sablon válasz: „Hát persze”.

De a valóság az – legalábbis a legtöbb „irkáló” embernél, – hogy csak szeretné. Ki is fejtem bővebben, hogy miért.

Ezen a világon ha valamit el akarsz érni, tenned kell érte. Mindegy, hogy ez a tett egy fizikai cselekedet, vagy gondolat, a kulcs a tevés. Ha megváltoztatod azt, ahogy gondolkodsz valami felől, az is tevés. A könyvmarketing nem egy varázslat, hanem következetes lépések sora.

Eddig általában mindenki érti. Itt jön a következő lépés, ahol már megtizedelődik azok száma, akik tovább jutnak. Ugyanis a kérdés ez: Mire vagy hajlandó azért, hogy elérjed a célod?

Ha erre a kérdésre jól meg tudod adni a választ, akkor azt is kikövetkeztetheted, mekkora eredményeket fogsz elérni.



Nézzünk néhány „alkérdést” amely segít jobban megválaszolni ezt.

Hajlandó vagy -e rendszeresen írni?

Hajlandó vagy -e rendszeresen publikálni (vagy valamilyen formában jelen lenni), hogy ott legyél a(z) leendő olvasóid fejében?

Hajlandó vagy -e tanulni, azért, hogy jobb legyél, nem csak az írásban, hanem az írásod kommunikációjában (marketingjében) is?

Ezt még számos kérdés követi, de szándékosan nem adok most meg többet, ugyanis a továbbiakban visszaköszön még ez a rész.

Tudod, mit szoktak mondani azok, akik nem érnek el igazán jó eredményeket könyvmarketing nélkü (vagy vele)? (Ezalatt természetesen azt értem, amit ők annak gondolnak, mert van, akinek 10 eladott könyv óriási siker, másnak 1000 is kevésnek számít.)

Én nem vagyok elég jó.”

Én nem értek a marketinghez. Nem tudom eladni magam.”

Nem szeretem reklámozni magam.”

Nem szeretem a nyilvánosságot.”

Szükségem lenne valakire, aki segít.”

Túl sokan írnak, kevés az esélyem.”

Én nem vagyok olyan típus.”

Vannak még ennél komolyabb válaszok ha nem olvassák, de hadd térjek vissza rájuk később. Ugye tudod mik ezek a fentebbi mondatok? Igen, azok:

K I F O G Á S O K

Mert mit is akarsz? Szeretsz írni, és azt is szereted, ha olvassák, mi több, megveszik, amit írsz. Ha pedig így van, akkor csak egy kérdés lebeghet előtted.

H o g y a n  é r j e m  e l ?

Minden más „hárítás”, vagyis kifogás. Amikor ezt teszed, nem teszel mást, mint önmagad ellen dolgozol. Ha most azt gondolod, senki sem ilyen őrült, inkább nem mondok semmit. Nézz körül!

Az egy másik téma, hogy lehetnek „akadályok”. De ezeket én szívesebben nevezem megoldandó feladatoknak. Ezekre fel lehet készülni és megoldani.

Tehát az első kérdés ez volt: Valóban akarod -e?

Ebből logikusan következik a második: Hogyan érd el?

Ha eddig a pontig eljutottál és egyértelmű a válaszod, akkor léphetünk tovább. Ha bizonytalan vagy magadban, akkor egyelőre sztornózd ezt az egészet, és ne erőltesd.

2.Könyv marketing – Ha nem olvassák – A pénz

Szándékosan külön tárgyalom ezt a kifogást:

Nekem nincs erre (elég) pénzem.”

Ha az első lépésen túl vagy, ez a gondolat nem merülhet fel, de azért csak tisztázzuk. Mire nincsen elég pénzed? Arra, hogy milliókkal reklámozd azt, amit írsz? Képzeld el, nekem sincs, és sok millió másik embernek sem. Amennyiben ezt hozod fel kifogásként, ha nem olvassák elegen amit írsz, arra célzol, hogy pénz kérdése az egész. Sok pénzre akkor van szükség, ha nem (elég) jó a könyvmarketing.

A helyzet az, hogy bizonyos esetekben a (sok) pénz hozzásegíthet a nagy (vagy inkább könnyebb) sikerhez. Nagy ismertséget hozhat, stb. De valószínűleg Te is – mint a legtöbb író – nem annyira gazdag, vagy legalábbis nem erre szánja vagyona nagy részét. A jó könyv marketing alapja nem a sok pénz, az csupán több lehetőséget biztosít.

Ez így jó, mert ha valaki már kezdetben ahhoz szokik, ha nem olvassák elegen, hogy hatalmas összegekkel „tolja” magát, később milyen más eszközt használ?

Igazából nem a pénz az, amire szükséged van, hanem a megfelelő tudás. Ha tudod, hogyan működnek a dolgok, később azt is megoldod, legyen (rá) elég pénzed, de sok mindent elérhetsz anélkül is.

Nem a pénz az, amire szükséged van

A legjobb gyakorlati tudások értéke szinte végtelen. Csaknem bármit elérhetsz, ha tudod, hogyan kell. Ezért, ha már pénzt is költesz rá, akkor az esetedben hasznosítható tudásra költsed, arra viszont ne sajnáld, mert a sokszorosát kaphatod vissza.

Ez a tudás nem feltétlenül (csak) az a tudás, hogyan add el az írásod. Ez csak a jéghegy csúcsa. Egy folyamat vége. Azt tanuld meg, hogyan alkalmazz folyamatokat. Ugyanis az írástól elkezdődően addig a pontig, amíg megveszi valaki amit írtál és elégedett, az egy pontosan meghatározható folyamat.

A legtöbben ezt ösztönösen érik el, de meg lehet csinálni tudatosan is. Sőt, igazán akkor leszel eredményes, ha tudatosan csinálod. Erről (is) írtam aNe írásokat adj el, hanem élményeketcímű cikkben.

Ez az egész egy pszichológiai folyamat. Benned, és az olvasóban is. Ami a tudást illeti, emellett még technikai-kivitelezési, kommunikációs és egyéb részekből áll, amelyeket érdemes megtanulni, mert egy életen át hasznos lehet.

Én már többször költöttem pénzt a gyakorlatban alkalmazható tudásra, és egyszer sem bántam meg. De ha nem olvassák elegen amit írsz, ez valójában nem pénzköltés, hanem befektetés. A tudás másik része pedig a tapasztalatból ered. Amikor elkészítettem online tanfolyamomat az írásról és értékesítésről, az vezérelt, hogy egy helyen kaphasd meg mindazt a tudást és tapasztalatot, amelyet az évek alatt felhalmoztam. (de ez csak feliratkozóim számára elérhető – adott alkalommal – úgyhogy gyorsan felejtsd el, vagy iratkozz fel. 🙂 )

Tehát a pénz nem ok és nem indok arra, hogy ne érd el, amit akarsz.

Másrészről a hasznosítható tudás az, amelybe érdemes fektetned.

3.Könyv marketing – Az idő

Te jó isten, hányszor hallottam már ezt: Nincsen időm.
Mire? Arra, hogy éljél?

Ez már az abszurd valóság témakörébe tartozó dolog. Jönnek a „szerzők”, akik nagyon szeretnék eladni a műveiket. És mi a második mondatuk, arra a kérdésre, hogy miket tettek ennek érdekében? „Nincsen elég időm.”

Arra nincsen időd, amit akarsz? Vagy nem akarod annyira, hogy legyen elég időd?

Nincsen időd, vagy nem akarod

Ezt döntsed el, és kezedben lesz a válasz.

Félezer másik dologgal foglalkozom, és sokszor a sokadik helyre szorul vissza az írásaimmal való foglalkozás, de még sosem mondtam, hogy nincs rá időm. Mivel akarom, hogy másokhoz eljusson, szánok rá valamennyi időt, hogy ez megtörténjen.

Egyébként az idő témát (hogyan legyen sok időd (rá)) elég jól kidolgoztamAz írás a szenvedélyed?” könyvem hatodik fejezetében.

Csak úgy megsúgom, igazából nem az idővel van baj. Ha valaki azt mondja, hogy nincsen elég ideje írásai „marketingeléséhez”, csak annyit jelent, a fontossági sorrendjében ez hátrébb szorul.

4.Ha nem olvassák – A másik idő

Az emberek roppant hamar képesek lelombozódni. Van, akinek megjelenik egy írása, és már pár hét után kesereg, hogy kevesen olvassák. Nekem az első olyan e-könyvem, ami történet, 2012-ben jelent meg, de 1993-ban írtam. Ezzel csak arra akarok utalni, hogy semmi sem veszik el.

Van olyan, hogy valaki olvassa, amit írtál és pillanatok alatt megszereti. Azonban a legtöbb esetben ez nem így van. Az olvasó olvas, eltávozik, később visszatér, megint eltávozik, majd újra visszatér, s lesz egy pont, amikor magában eldönti, hogy igényli a Te írásaidat.

Lehet, hogy ez több év! Nálam volt már példa mindkét esetre. Nem az számít, hogy mennyi idő telt el, hanem az, hogy tanulsz -e fejlődsz -e miközben „értékesíted”, amit írsz. Ez nálad is egy hosszú folyamat, s egy olyan tanulás az olvasókról, amely sosem ér véget.

Minden valószínűséggel egyre jobb és jobb leszel, amíg arra fókuszálsz. De ha folyamatosan az eredményeket lesed, csak elveszted a kedved. Számos oka lehet annak, ha nincs elegendő olvasód, kezdve a célközönség megválasztásától műveid nem megfelelő kommunikálásáig. Blog készítése hosszú távú céllal, amikor szívesen publikálsz rendszeresen, jól megtérülhet, mert szem előtt vagy.

Nincs olyan, hogy sikertelenség, csak tanulás. Tehát, mikor kezdted, egy hete, vagy tíz éve? Nem számít. Az számít, hogy most mit kezdesz azzal, amit van és amit tudsz.

5.Rosszul használt könyvmarketing módszerek

Számtalan ilyen van, most csak néhány feltűnőbbet említek. De nehogy azt hidd, én sosem követtem el ezeket. Igazából amíg az ember nem tanul meg valamit jól, addig valószínűleg hibázik. Ez így van jól, mert nem lehet mindent előre tudni, és nem lehet senkit előre felkészíteni mindenre. A könyv marketing nem a reklámot jelenti – mint azt sokan hiszik – számos tényező együttes függvénye.

Van, amikor kísérletezni (tesztelni) kell, mert nem tudhatjuk előre, mi működik jól. Ezért ha az alábbiak közül valamelyikben magadra ismersz, nem biztos, hogy minden esetben hibáztál, mert vannak kivételek, amikor bejön az adott dolog.

Az egyik legjellemzőbb dolog – amibe szinte minden kezdő beleesik (de még a haladóbbak is elkövetik) – az ez: Nem keresed meg a célközönséged, hanem csak vaktában reklámozod magad/írásod.

Nincsen azzal semmi baj, ha kiteszed például a személyes üzenőfaladra, de ha mondjuk az összes oldaladon és mindenféle csoportban ajánlod a műved, az már nem célszerű. Mi ezzel a baj? Csak az, hogy valószínűleg az emberek csupán egy kis részét – azok közül, akik éppen ott vannak és látják – érdekli.

Vaktában reklámozod magad

Ez még akkor is így van, ha valami írásokkal kapcsolatos közegről van szó, legyen az internetes fórum, vagy Facebook csoport. Vagy gyűjtsd össze az olvasóidat, vagy kifejezetten olyan csoportnak jelentesd meg, ahol feltételezhető az érdeklődés. Ha többször csinálod, és nincsen semmi eredmény, visszajelzés, ha nem olvassák elegen amit írsz, akkor váltanod kell.

A másik baj ezzel, hogy mások is ezt csinálják. Márpedig ha sokan csinálják ugyanazt, egy idő után azt gondolják „ez is csak a könyvét árulja”, és már lépnek is tovább. Ezért jobb, szokatlan módon megjelenned. Előbb csigázd fel az érdeklődést, csak aztán ajánlj valamit.

Egy másik jellemző dolog – bár ez nehezebben megfigyelhető – ha valakit egy az egyben utánozol valamilyen módszerben. Na mármost. A másolás a legjobb mód ahhoz, hogy kevés tapasztalattal is eredményes legyél. Ez azt jelenti, hogy olyan valaki módszerét alkalmazod, aki már tapasztalt.

Ebben a következő hibát lehet elkövetni. Az illető nem biztos, hogy ugyanabban utazik, mint Te. Lehet, ő is a könyvét adja el, de teljesen más területen, vagy más közegben mozog. Ami nála bevált, nem biztos, hogy nálad is. Ezért a legjobb olyannak a módszerét használni, aki nem csak eredményes, de hasonló területen van jelen.

Itt most a speciális eladási folyamatra, s az olyanokra gondolok, mint a megjelenés. Természetesen tágabb értelemben hasznos lehet számodra és tanulhatsz tőle. De mielőtt lemásolsz valakit, vesd össze a célközönségeteket és a személyiségeteket is.

Egy harmadik hiba, hogy túl hamar el akarsz adni. Igazából ezt mindannyian elkövettük már néhányszor. Ha mondjuk meghirdeted a könyved, az is az. De hiszen ez természetes – gondolhatod – és bizonyos tekintetben igazad is van. A kérdés az, hol történik ez, vagy mi célból. Először tanuld meg magad értékesíteni a megfelelő módon.

Még a regények esetében is érvényes és működő az, ami más jellegű könyveknél és tudásanyagoknál. Előbb ismertesd meg magad, tedd magad érdekessé, hagyd, hogy megszeressenek, majd – ahogyan többet adsz – kérj egyre többet.

Például: A nyilvánosság olvashasson, a jobb írásaidat, vagy folytatásaidat, csak azok láthassák, akik regisztráltak, vagy feliratkoztak, régi, hűséges olvasóid tölthessenek le, s nekik ajánld a műved fizetős példányát. A jó könyv marketing része a kóstolás.

Nyilván azokon a helyeken, ahol ott a műved – online, vagy offline boltokban – ott szinte élesben megy ez, fokozatosság nélkül, de oda eleve vásárlók járnak.

A negyedik rosszul használt könyvmarketing módszer a megszólítás. Sok változata van, itt most csak néhányat említek. Az első már szóba került: a „vedd meg”. Ez egy tökéletesen helytálló felszólítás a végső fázisban, amikor az olvasó már ismer, akar, és csak tudatosítani kell benne, amit már eldöntött. (Bár akkor sem feltétlen ezeket a szavakat, vagy így használjuk.)

Ha idegenek előtt, vagy akik még alig ismernek, jelensz meg, ezt gyorsan felejtsd el! Éppen úgy, mint amikor azt írod: „nagyon jó”, „érdemes megvenni”, ugyanis erre az olvasóidnak kell rádöbbenni, és ha ők mondják-írják, akkor hiteles.

Ugyanígy az árkedvezmények, akciók, különleges ajánlatok esetében, bármit írsz, akkor működik (jól), ha már olyanok számára jelenik meg, akik ismernek, és érdeklődnek az írásaid iránt. A többi az kísérletezés és nem valódi könyv marketing. A másik baj ezzel, hogy úgy tűnik, mindenáron el akarsz adni. Ellenben ha valamihez nehezebb hozzájutni, és az olvasók kitüntetésként érzékelik, akkor növekszik az értéke.

Amikor kérdésekbe bújtatod a reklámod, akkor az számít, az olvasó mit ért ki belőle. Itt megint arról van szó, akik látják, mennyire ismerik, amiről szó van. Ha nem, úgysem tudnak hozzászólni. Ha igen, akkor a kérdés olyan legyen, ami elgondolkoztat, vagy szinte ösztönöz a válaszra.

A módszerekkel kapcsolatos téma szinte végeérhetetlen. De nem akarom a végtelenség nyújtani ezt a cikket, aminek a célja csak annyi, hogy segítsen tudatosabbá tenni téged az írásod értékesítésének folyamatában.

Kapcsolódó cikk: 7 tipp írásaid értékesítéséhez

Hogyan legyen sok olvasód: 10 lépés olvasóid számának megtöbbszörözéséhez

(Ha hozzászólsz a cikkhez, ne úgy másold be a szöveget, mert a beillesztés nem működik.)

Könyv marketing, 5 ok, ha nem olvassák-veszik, amit írsz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

error: Content is protected !!